fredag 1. februar 2019

Even more from the old blogg

Lynsjestemning - en sak i 2 deler, del 1

Nå er det sluppet en video av ei dame som ikke behandler hunden sin spesielt pent. Videoen deles på sosiale medier. Fullt navn og adresse deles. Folk samler seg i grupper og i enkelte profiler. Det oppfordres til å dra til dama det gjelder, hente ut bikkjene. Politiet er kontaktet, av flere. Mattilsynet er kontaktet, av flere. Dama det gjelder skrev på facebook-profilen sin at hun hadde kontaktet politiet, for folk kom på døra hennes, ringte henne og var truende. Tre stykker skal i følge ryktene ha blitt arrestert i løpet av natten pga trusler. Barnevernet er også tilkalt, siden dama på filmen er gravid. Dama som eier hundene (mor til hun som er på videoen) har visst datter i fosterhjem og ryktene svirrer om flere unger med flere fedre og slikt. I følge mange gjør det en visst til en uegnet mor. Da er det nok mange som ikke er egna som mødre der ute.
Det er Pia Johanne Lutrosom står bak det innlegget på facebook som har fått størst oppslutning rundt denne dama og filmen. Det er i denne tråden som man oppfordrer til selvtekt. Hvor man oppfordrer til å ta loven i egne hender. Det er der det er mest lynsjestemning. Rart de ikke trakk dama ut etter håret i natt og brant henne på bålet, eller steinet henne. For slik som flere i den tråden skriver, venter man nesten at det skal skje.
I can understand it. At folk blir sinte og frustrerte over videosnutten. At de får lyst til å lappe til dama med en 2"4. Man kan tenke det, men man gjør det ikke. Og man oppfordrer heller ikke til vold. Slik er det i min verden i alle fall. Mishandling av dyr er ikke ok, men overlat det til de rette instanser å ordne opp i tingene. Don't do it on your own!!!



Store ord for ei lita jente. Hun har ikke lappen en gang skriver hun lengre ned i kommentarfeltet.































Og dette er kun et fåtall av lignende kommentarer, trusler om bank, drap, om å ta loven i egne hender.



Saken er, ikke uventet, nådd media


Del 2

Diskusjonene fortsetter. Filmen deles. Trusler hagler inn, i kommentarfelt og vil tro til familie og venner av de som saken dreier seg om. I posten til Pia Johanne Lutro skrives det fortsatt truende innlegg. Trusler om vold.

Heldigvis er det noen der ute som tør si i fra.

Lensmann ved Romerike Politikammer har uttalt seg til Romerikes Blad om saken. Og jeg håper at det blir konsekvenser for flere av disse som har truet familien. Jeg håper også at flere velger rapportere Pia Johanne Lutro sitt innlegg til Facebook, slik at dette blir fjernet, men ta gjerne print-screen som du sender inn til Romerike Politikammer, slik at de får med seg alle trusler som fremlegges. For det er bare ikke greit!!
Og når jeg leser hva enkelte får seg til å skrive, så kjenner jeg inni meg at jeg blir skremt. Så skremt at jeg faktisk sjekker profilen deres på facebook for å se hvor de holder til, hvordan jeg kan unngå å treffe på disse. For de skremmer meg faktisk. Mennesker som truer med drap, voldtekt, kaller andre hore, som møter opp på døra til dama som har gjort dette, vel vitende om at det befinner seg barn der inne! Hvordan mennesker er de da?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Eit fett eller ikkje?

So, på mine veier på det store internett kom jeg over et bilde som nå deles i diverse grupper på sosiale medier nå. Bildet viser vinnere fra...